Het overkomt de beste wel eens. Je bent je creditcard verloren of misschien is hij zelfs gestolen. Hier kun je dan weinig aan doen, behalve goed op je spullen letten. Wel moet je hierna meteen actie ondernemen! Daarom kun je hieronder lezen welke stappen je moet volgen als dit jou overkomt.
Jouw verloren creditcard blokkeren
Aangezien een creditcard vaak ook werkt zonder pincode, door middel van contactloos betalen, is er meestal alleen een handtekening nodig of zelfs helemaal niets in Nederland. Het is daarom extra belangrijk dat je meteen actie onderneemt. Neem hiervoor contact op met jouw creditcard maatschappij of aanbieder. Door dit te melden kunnen zij jouw verloren pas blokkeren voor eventueel misbruik.
Zijn er toch betalingen afgeschreven die niet door jou gedaan zijn? Meld dit dan ook meteen bij jouw creditcardmaatschappij.
Nieuwe creditcard aanvragen
Door bij jouw aanbieder te melden dat je jouw creditcard verloren bent, zorgen zij voor een nieuwe. Je hoeft dus niet zelf een nieuwe creditcard aan te vragen. Het duurt meestal niet langer dan 1 à 2 weken, voordat je weer een nieuwe kaart in handen hebt. Veel creditcards zijn verzekerd tegen diefstal. Als je dit zeker wilt weten, kun je het even navragen bij jouw aanbieder.
Creditcard gestolen?
Als je kaart gestolen is, is er een grotere kans op misbruik van jouw pas, dus twijfel niet om deze meteen te blokkeren. Daarnaast is het in deze situatie ook nodig om aangifte te doen bij de politie. Hiervoor heb je het volgende nodig.
- Jouw persoonlijke gegevens en geldige legitimatie
- Type kaart dat gestolen is
- Rekeningnummer van de creditcard
- Eventuele gegevens over de dader, de plaats etc.
Als je jouw creditcard in het buitenland kwijtraakt, is het ook noodzakelijk dit door te geven aan je aanbieder in Nederland, door even te bellen. In dit geval doe je aangifte in het desbetreffende land.
Beste
Ik heb een creditcard aangeschaft voor me zelf maar heb het uitgeleend en helaas wil die gene mij creditcard niet terug geven en ik helaas niet weet van welke creditcard maatschappij ik lid ben en de hoop is dat jullie me veder kunnen helpen
Helaas kunnen we hierin niet helpen. Als tip kunnen we wel aangeven om je bankrekening te checken en te kijken waar je de creditcard hebt aangeschaft. Als je dat weet kan je de creditcard blokkeren.